21-09-2014 14:30 RKDVC 1 EVVC 1 5-2

MET OVERMACHT EN AANTREKKELIJK VOETBAL GEWONNEN

Vandaag kwam EVVC uit Vinkel op een zonnige zondagmiddag op bezoek in Drunen. EVVC was een onbekende tegenstander voor RKDVC, die in eerste twee wedstrijden net zoals RKDVC ook 3 punten hebben gescoord. Het beloofde dus een mooie voetbalmiddag te worden (en dat werd het ook!). Er waren veel toeschouwers aanwezig en het balkon was vanmiddag zeer druk met onze supportsclub ‘laat ons juichen’.
Vanaf het eerste fluitsignaal door scheidsrechter Ad Hesselmans ging RKDVC fel van start. Het resulteerde al meteen in een aantal gevaarlijke situaties voor het doel van EVVC. RKDVC speelde fris met aantrekkelijk voetbal. De snelheid van Guus Berens en Jan Bullens werd op de zijkanten goed gebruikt. De backs van EVVC hadden daarmee een lastige middag om ze af te stoppen. In de 9e minuut kreeg Jorg de bal goed aangespeeld en vanuit de draai kwam het schot op de lat. Guus stond op de juiste plek om de 1 – 0 in te koppen. RKDVC bleek daarna de sterkere ploeg en zocht via de zijkanten veelvuldig de aanval. EVVC had in deze fase niets in te brengen en de achterhoede van RKDVC stond als een huis. In de 17e minuut werd Jan vlak buiten het strafgebied onder uit gehaald. Uit de vrije trap van Jorg van Oijen kon de keeper van EVVC de bal nog maar net keren. Het was Jorg die uit een mooie aanval de bal in de 20e minuut de bal achter de keeper kon krijgen. Helaas telde deze niet door buitenspel en bleef het 1-0. Naarmate de 1e helft vorderde kon EVVC er meer uit komen. En dat resulteerde in de 27e minuut de 1 -1 door Ron van de Berg. Kort daarna kreeg EVVC een vrije trap kort buiten het strafschop gebied. Het was Roel BIjsterbosch die goed op zijn plek stond om de bal te pakken. Van dat moment zocht RKDVC weer nadrukkelijk de aanval, het tempo werd opgevoerd. Met een mooie aanval over links, waarbij Guus de back zijn hielen goed liet zien, kon hij Jorg netjes aanspelen. Met een goed verzorgd schot was de keeper kansloos en had RKDVC weer de leiding met 2 – 1 in 32e minuut. RKDVC wilde doordrukken en maakte vervolgens in 34e minuut door Yannick van Zutphen weer een doelpunt. Echter was deze ook buitenspel en bleef de stand op 2 - 1. Het was RKDVC die duidelijk sterker was in laatste deel van de 1e helft. Met goed verzorgd spel, werd de bal rondgespeeld om daarmee de juiste kansen te creëren. In de 42e minuut werd de bal vanaf de rechterkant naar Jan gespeeld. Met een goede combinatie met Christiaan van der Velden werd Guus in stelling gebracht. Met zijn snelheid ging Guus alleen op de keeper af die hij vervolgens verschalkte. De stand was zo voor de rust op 3 – 1 gebracht. Hoewel EVVC en RKDVC nog allebei een kans kregen bleef de ruststand op 3 – 1.

Ongewijzigd kwam RKDVC in de 2e helft in het veld. Al snel werd duidelijk dat EVVC zich nog niet gewonnen gaf. Er werd fel verdedigd waardoor Christiaan flink onderuit werd gehaald door Jaap van Schaijk dat de EVVC-speler een gele kaart opleverde. Het was RKDVC die in de minuten daarna de wedstrijd besliste. Het was Guus die over links de back opnieuw zijn hielen liet zien. Hij kon vrij op de keeper afgaan. In eerste instantie stopte de keeper de bal, maar Jorg stond op de juiste plek om de 4 – 1 in de 48e minuut in te tikken. Het balkon van de kantine stond vervolgens bijna te trillen want ‘Laat ons juichen’ juichte met veel elan en kabaal. In de minuut daarop werd de wedstrijd definitief beslist. Met een uitstekende pass door Ruud van Son kon Christiaan vrij voor de keeper komen. De bal kwam vervolgens tegen de keeper die hem tegenhield. De bal stuiterde naar een medespeler van EVVC, die de bal wat ongelukkig in eigen doel schoot en daarmee stond de stand op 5 – 1. Vanaf dat moment ging werd het gaspedaal minder diep ingedrukt door RKDVC. EVVC mocht meer komen van RKDVC maar het leverde geen moeilijke momenten op voor het doel van Roel. Uiteraard bleef RKDVC loeren op het volgende doelpunt. In de 63e minuut werd Jan op ca. 20 meter van het doelpunt fors onderuit gehaald. De vrije trap kwam in eerste instantie in de muur terecht maar het volgende schot van Jan kon de keeper met moeite tegenhouden. In de 76e kon Jorg nog alleen voor de keeper komen maar deze liet zich deze keer niet passeren. Roel moest in 78e minuut nog even flink in actie komen en kon de bal goed pareren. In de laatste minuut schoot een aanvaller van EVVC tegen de arm van Martijn van Esch in het strafschopgebied, hands dus. De scheidsrechter gaf een penalty en ook nog een gele kaart. Dat laatste was wel een heel zware straf. Vervolgens kon EVVC in de persoon van Gerwin van der Boom de eindstand op 5 – 2 brengen.

RKDVC kon terugkijken op een prima en aantrekkelijke wedstrijd. Goed gespeeld!! Met deze overwinning is RKDVC opgeschoven naar de 2e plaats op de ranglijst. Daarmee laat RKDVC zien nadrukkelijk mee te willen doen in de top van klasse 2F.

Opstelling                Roel Bijsterbosch, Martijn van Esch, Nick van de Laar, Remco van Hoesel, Damian van Bijnen, Yannick van Zutphen, Ruud van Son, Jan Bullens (Ramon Kok, 78e), Jorg van Oijen, Christiaan van der Velden en Guus Berens (Nafis Alkan, 81e)
Score verloop          1 - 0 Guus Berens, 9e
                              1 - 1 Ron van de Berg, 27e
                              2 - 1 Jorg van Oijen, 32e