19-10-2014 10:30 RKDVC 6 FC Drunen 3 Oijen, CJLG van 2-0

DVC de gelukkigste in strijdvolle derby

Nadat de officiƫle teamfoto van dit seizoen (dank Leo Buijs) er op stond, werd er om half 11 afgetrapt tegen dorpsgenoot FC Drunen. Naast het feit dat dit een beladen derby is, was het ook nog eens de wedstrijd tussen de 2 hoogst genoteerde ploegen in het klassement. Onder toeziend ook van vele tientallen supporters ontspan zich een pittig partijtje. De nodige strijd, zowel fysiek maar zeker ook vocaal, was te aanschouwen. In een 1e helft waarin FC Drunen voornamelijk de bal had en het gevaarlijkst was, liet DVC zien uiters effectief te zijn. Willem v/d Velden waarschuwde eerst al met een knappe kopbal, maar een dito redding van de doelman van FC.
Even later ging Maarten van Bokhoven achter de bal staan voor een vrije trap vanaf de rechterkant. Hij legde de bal scherp bij de 1e paal neer, waar Michael Leijte opdook en scoorde: 1-0. Toen DVC na 5 hectische minuten eindelijk weer op de helft van FCD kwam, lag de bal direct voor het intrappen. Dennis Damen kreeg een zwieper in de 16. Willem v/d Velden schoot de strafschop binnen: 2-0.
FCD gebruikte de overige minuten in de 1e helft om de irritatie van zich af te spelen.
Fris en bekoeld werd gestart aan de 2e helft. FCD mocht het voetballend laten zien, maar liep zich in het eerste kwartier telkens stuk op de blauwe (met witte shirts) defensie.
Gedurende de 2e helft lukte dit echter toch vaker, en met name in het laatste kwartier had RKDVC alle geluk aan haar zijde. Eerst werd een bal van afstand op de paal geschoten, even later werd een vrije schietkans om zeep geholpen en tot slot werd de bal voor de 2e keer tegen de paal gemikt. Op basis van de kansen had FCD zeker een doelpunt verdient. We hadden echter waarschijnlijk tot de kerst moeten spelen voordat FCD tot scoren zou zijn gekomen.
Toen FCD zich bij de nederlaag had neergelegd, kreeg RKDVC nog 2 uistekende mogelijkheden om de marge op 3 te brengen. Dit was teveel van het goede geweest. Jeroen van Bokhoven vond dit ook, en besloot de bal in een 3-tegen-1 situatie maar rustig in de handen van de keeper te stiften.
Door deze zege gaat DVC 6 met de volle 15 uit 5 aan de leiding. Volgende week opnieuw een kraker. Ditmaal een uitwedstrijd tegen de nieuwe nummer 2, SC Elshout.
Door: Michael Leijte , 20-10-2014 00:00