Columns

Column week 8

Burger King

www.rkdvc.nl

 ”Deze uitzending wordt mede mogelijk gemaakt door Burger King, sponsor van de Nederlandse eredivisie.” Dit hoorde ik zondagavond na de uitzending van Studio Sport. Ik kon op dat moment eigenlijk maar aan één speler denken. Género Zeefuik, de stevige midvoor van FC Groningen met minimaal 10 kilo’s aan overgewicht. In de jaren tachtig sprak men, door spelers als Richard Witschge en Brian Roy, over depatat-generatie, een woord gelanceerd door Leo Beenhakker. Hij was van mening dat het deze voetballers aan een gezonde dosis vechtlust ontbrak. Deze generatie was de eerste die opgroeide in een welvarend en modern Nederland. De jeugd hoefde geen strijd te leveren om haar vrijheid te veroveren. De associatie met patat houdt verband met de suggestie dat deze jongeren voortdurend in snackbars zouden rondhangen. Maar aan hun graatmagere posturen van toen te zien ontbrak het hen niet alleen aan vechtlust, maar ook aan eetlust. Dat is bij Zeefuik duidelijk en zichtbaar anders. Dat het hem aan vechtlust ontbreekt durf ik niet te beweren, maar met zijn eetlust is niks mis! Een exponent van de nieuwe Burger King-generatie oftewel FC Obesitas. Ooit sprak oud-trainer Fritz Korbach over een buitenspeler met een brommertje als hij een uitzonderlijke sprintsnelheid had. Dat kan Zeefuik helaas niet zeggen. Hij mag dan misschien wel een brommertje hebben, maar dan heeft hij ook de bijbehorende helm ingeslikt. Van al dat fast food is hij niet echt snel geworden, misschien alleen snel moe!
 
Het is maandagavond 14 januari 2013 en men verwacht morgenvroeg weer eens een zware spits op de snelwegen. Vanwege sneeuwval. Een zware spits! Ook dat deed me denken aan Género Zeefuik. Als gezegd geen prototype afgetrainde atleet met een wasbordje. Wat dat betreft heeft een Graziano Pelle van Feyenoord een passender sportfiguur. Voor hem worden er zelfs Ladies Nights gehouden bij Feyenoord. Een mooi marketingconcept om ook de dames naar het stadion, in dit geval De Kuip, te krijgen. Wat dat betreft zouden ze bij FC Groningen ook een dergelijke marketingtruc kunnen verzinnen. Bij een spits als Zeefuik denk je echter niet meteen aan een Ladies Night. Als hij scoort kan hij wel proberen zijn shirt uit te trekken zoals Pelle weleens deed, maar dan is hij een kwartier later nog bezig. Ik kan me zo voorstellen dat men bij Groningen een sponsorcontract aangaat met Burger King of McDonalds. Door bijvoorbeeld een aktie te starten dat je met een entreekaartje van een wedstrijd van FC Groningen bij McDonalds een gratis McZeefuik kunt krijgen. Een lekkere dikmakende chocolade ijstoetje of iets dergelijks. De McZeefuik is er weer! Of een euroknaller in de Euroborg!
 
Ik stel me zo voor dat als wij op zondagavond in de bank (met het bord op schoot) naar Studio Sport zitten te kijken, dat dan Género Zeefuik in zijn, eveneens veel te dikke, sportauto met een Mega-Whopper op schoot door de Paddepoel in Groningen rijdt. Dan geeft hij zijn buitenlandse teamgenoten zijn eigen inburgeringscursus. Het logo van FC Groningen is wat dat betreft ook aangepast aan de (eet)gewoonten van de bonkige spits. De hoofdletter “G” is namelijk net een Pac-man, een klassiek computerspel uit 1980 waarbij een geel happertje zoveel mogelijk voorwerpen in een labyrint moet opeten. Met een beetje fantasie kun je zelfs een broodje hamburger of Whopper in het Groningse logo zien. Er gaat niets bóven Groningen, maar het is niet te hopen dat je ónder Zeefuik terecht komt. Als ik trainer Robert Maaskant was dan stelde ik hem drie Whoppers per gemaakt doelpunt in het vooruitzicht. Misschien dat hij dan meer doelpunten gaat maken.

@vanpasgekomen
 



Zoeken op de site

RKDVC

Sportlaan 10 
5151 RK Drunen
tel. 0416 -779002
Routebeschrijving
Terug naar boven